Úvodní stránka > Aktuality > Potomci legionářů obrněného vlaku Orlík se zúčastnili otevření unikátní výstavy v Komorním Hrádku

Potomci legionářů obrněného vlaku Orlík se zúčastnili otevření unikátní výstavy v Komorním Hrádku

Dvě unikátní výstavy na Komorním Hrádku otevřel v pondělí 29. října ředitel Agentury profesního rozvoje a podpory aktivit MO plukovník gšt. Pavel Vobůrka.

„Naše agentura připravila ke stému výročí založení Československa dvě výstavy. Tou první je výstava o československých legionářích, která zachycuje osudy jejich nejvýznamnějšího obrněného vlaku - Orlíku. Druhou je pak expozice českých korunovačních klenotů, kterou jsme už o víkendu ve spolupráci s obcí Chocerady otevřeli v kapli zámku,“ uvedl plukovník Vobůrka.

Vernisáže se zúčastnili také bývalí zaměstnanci agentury, potomci slavných generálů z doby první republiky, vojenští a letečtí přidělenci a další hosté.

Výstava o obrněném vlaku

Výstava o obrněném vlaku, se kterým českoslovenští legionáři procestovali celou Transsibiřskou magistrálu až do Vladivostoku, vznikla díky počinu Petera Rusnáka z Agentury profesního rozvoje, jemuž výstavní panely pomohl graficky zpracovat Jiří Král z prezentačního a produkčního odboru Vojenského historického ústavu. Ten spolu s Vojenským ústředním archivem na realizaci výstavy poskytl také dobové fotografie a dokumenty.

„Chtěl jsem, aby návštěvníky nerozptyloval text, a proto jsem při tvorbě panelů využil co nejvíce dobového grafického materiálu a snímků zachycujících život legionářů, které osud spojil s tímto vlakem,“ vysvětlil Jiří Král, jehož slova nejlépe doplňuje panel s historickými dokumenty, které vypovídají o bojové činnosti obrněného vlaku.

Potomci legionářů jako vzácní hosté

Expozice na několika panelech mapuje historii vlaku téměř od jeho vzniku v kyjevských železničních dílnách, kdy je opustil se jménem Polupanovac, aby se později změnil ve vlak nesoucí jméno Tavaryšč Lenin a poté, co se jej zmocnili Čechoslováci, byl přejmenován na Orlík.

Podle historika Alexandra Hejla patřil tento vlak ke špičce tehdejšího technického pokroku. Měl například speciální sací systém pro plnění vodou a zásobování uhlím, perfektně zvládnutou vzduchotechniku a spojení po celém vlaku zajišťoval telefon.

Na výstavě se mohou návštěvníci také dozvědět, kdo byli velitelé tohoto vlaku, a že z dobové fotografie jeho osádky se historikům podařilo poznat devětadvacet jmen konkrétních osob, jejichž potomky na Komorním Hrádku přivítali jako vzácné hosty.

Autor: Miroslav Šindelář

Fotogalerie

Nahoru